Tidsplan for NorgesCup ritt i rundbane | NCF

Tidsplan for NorgesCup ritt i rundbane

Likere konkurransetid for jenter og gutter 10-16 år

I løpet av fjorårssesongen kom det opp noen synspunkter på hvordan tidsplanen for Norges cup rittene i rundbane var satt opp, det var noen som reagerte på at gutter og jenter ble forskjellsbehandlet i valg av løype og konkurransetid. I løpet av vinteren har grenutvalg terreng sett på tids- og løypeplan for rundbanerittene for å imøtekomme en del av synspunktene. Det er gjort tre hovedgrep foran denne sesongen.

 

1) Lik konkurransetid for gutter og jenter i aldersbestemte klasser

I junior- og eliteklassene har reglementet lagt opp til at damer og herrer skal ha lik konkurransetid, mens for aldersklassen fra 10 til 16 år har anbefalt konkurransetid for jenter vært litt lavere enn for gutta. Grenutvalget kjenner ikke til den historiske begrunnelsen for denne forskjellsbehandlingen, og har i samarbeid med landslagssjefen for terreng satt opp nye anbefalte konkurransetider for aldersbestemte klasser. Disse anbefalingene likebehandler jenter og gutter. Resultatet er at anbefalingen i kjøretid er øket litt for jentene og redusert litt for guttene. Anbefalingene er lagt opp slik at det blir en progresjon i kjøretiden hele veien frem til juniorklassen. Det er viktig å være klar over at dette er anbefalte kjøretider, og at hver enkelt arrangør må vurdere hva som blir et riktig antall runder for best mulig å treffe innenfor intervallet. Erfaringsmessig ser vi at gutter holder litt høyere fart enn jentene, og det er derfor ikke sikkert at de får likt antall runder da det er tiden som vi prøver å få lik.

Årsklasse Min-Maks
J/G 10 10-15 minutter
J/G 11-12 15-25 minutter
J/G 13-14 25-35 minutter
J/G 15-16 40-50 minutter

 

 

2) Lik løype for gutter og jenter

Tidligere år har 13-14 års guttene syklet den lengste og mest krevende løypen (rød) mens jenter på samme alder har syklet en mellomlang løype (blå) som også har litt mindre krevende elementer og flatere profil. I de andre klassene har det vært likebehandling. Grenutvalget har fått tilbakemeldinger på at løypene bør bli mindre krevende for å øke rekrutteringen og flere mener også at det ikke er noen grunn til at ikke gutter og jenter på samme alder skal få de samme utforingene. Grenutvalget har i samarbeid med landslagssjefen på terreng valgt at både gutter og jenter på 13-14 år skal sykle mellomlang løype. Grenutvalget vil også jobbe sammen med arrangørene fremover for at kort (grønn) og ikke minst mellomlang løype (blå) får en utforming som tiltrekker seg flest mulig ryttere. Selv om stiene er forholdsvis enkle uten store steiner og røtter eller andre krevende passasjer, vil det alltid kreves god teknikk for å sykle raskt på en sti. Hvis det er krevende partier som noen vil oppleve som skumle, ønsker vi at det skal være alternative spor rundt disse. I tillegg er det en målsetting at grønn og blå løype ikke har for lange og bratte bakker. Dette kan også oppleves krevende. I tillegg vil en flatere løype gjøre at fordelen ved lette og dyre sykler blir svært liten, slik at vi håper det kan dempe litt på utstyrsjaget. For å endre løypeutformingen, må vi jobbe sammen med arrangørklubbene over tid, så det kan være begrenset med endringer som kommer i løpet av 2018.

 

3) Familievennlig tidsplan

De siste årene har vi fått en del tilbakemeldinger på at familier hvor foreldrene ønsker å sykle i mastersklassen eller ungdom som er 15-16 år, har fått en veldig lang dag siden barn- og ungdomsklassene starter først på dagen mens gutter 13-16 år og master herrer startet på slutten av arrangementet. Ved at gutter 13-14 år ble flyttet til blå løype, får de en tidligere start på dagen. I tillegg har vi flyttet gutter 15-16 år tidligere på dagen sammen med master herrer. For ikke å få et for langt arrangement, har vi redusert kjøretiden litt for master herrer. Skulle vi opprettholdt kjøretiden for master herrer, hadde starten av eliteklassene kommet for sent på ettermiddagen. Den nye kjøreplanen er litt mer komprimert enn den forrige, og gir en lavere dugnadsbelastning for klubbene.

 

Det er mange hensyn å ta når en tidsplan skal settes opp. Både arrangører, deltagere og støtteapparatet har ulike interesser og derav mange forskjellige syn på hva som er den mest optimale kjøreplanen. Ulike hensyn må veies opp mot hverandre og alle kan følgelig ikke bli 100% fornøyd. Planen må hele tiden tilpasses utvikling av sporten, og vi tar gjerne imot innspill som vi kan ha med oss inn i arbeidet med å revidere planen for 2019-sesongen.

  • Terreng

Nyheter Terreng

Gunn-Rita Dahle Flesjå er tøffere enn de aller fleste. Søndag tok hun sin trettiende seier i World Cup sammenheng,...
WC Val di Sole, Italia 6.-8. Juli 2018 Vi reiste til Andorra med gode forventinger, men i dette gamet er det ikke...
Utstyrsregulering av terrengsykler i aldersbestemte klasser   For å bidra til at barn og ungdom konkurrerer...
I løpet av fjorårssesongen kom det opp noen synspunkter på hvordan tidsplanen for Norges cup rittene i rundbane var...
Årets EM maraton gikk i år i Italienske Spilimbergo 1 times kjøring nord for Venezia. Et fantastisk område for...
Det ble en drømmeåpning for det norske terrenglandslaget i Sør Afrika i helgen. Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter...
Ti jenter/damer i alderen 13-50 år fra NCF Region Øst var på samling på Geilo i helgen for å trene sammen med Nina...
Krevende løype i Cairns Det ble et hardt ritt for Erik Hægstad i U23-klassen under årets VM i terreng rundbane....
Jørgen Anmarkrud under VM-rittet i Australia.   Det ble en del tekniske problemer for våre to juniorer som...
Petter Fagerhaug (20) leverte en kjempeprestasjon under det siste Worldcup rittet for sesongen i Val di Sole, Italia...